Welke lessen heb ik gehad?





Hey Guys!! Vandaag ga ik jullie iets vertellen over de vakken die ik heb gehad.
Je hebt natuurlijk de basis vakken Nederlands, Engels, rekenen hier is niks op aan te merken. Positief opvallend punt is dat bij deze lessen veel gevarieerd werd met leervormen. Denk dan aan een spelletje Lingo of nieuws berichten in het Engels bekijken en hier over reflecteren. 

Hier onder licht ik enkele vakken toe waar ik persoonlijk minder tevreden over ben.

We hebben een of twee periodes het vak Psychologie gehad hier behandelen ze geestelijke ziektebeelden. Denk hierbij aan Borderline, schizofrenie, psychoses enz.  Echter vond ik deze 4 weken  en dan 1 a 2 uur echt te kort, er werd veel boeiende informatie gegeven in een korte tijd en alleen de hoofd ziekte beelden werden behandeld. Voor mij had dit vak wel 2 a 3 periodes mogen duren. Ik zou het leerzaam hebben gevonden als dit vak zich opsplitsten in thema’s met doelgroepen. Dus bijv. een periode gaat het over de veel voorkomende ziektebeelden bij ouderen dan bij gehandicapten enz. Als ze het via deze manier hadden gedaan was de interesse groter en vermoed ik dat het gemakkelijker te onthouden is. Aan het eind van een periode komen de ‘’’bufferweken’’, hierin ga je dan toetsen of projecten inleveren. Bij dit vak hadden we een project en lesopdrachten wat we in moesten leveren.

Het vak anatomie/fysiologie  gaat over het lichaam, hoe alles werkt ook dit vak was een periode. Naar mijn mening had dit ook 2  periodes mogen zijn of langer. Inhoud van het vak was prima, alleen weer te korte tijd voor zo veel informatie waar je nog nooit eerder van gehoord hebt.

Dan hebben we nog enkele overbodige vakken zoals, beeldende vormgeving beter bekent als knutselen. Dit hebben we elk jaar gehad. Dit vond ik op een gegeven moment wel lang dradig worden. Dit knutselen was dan wel gericht op doelgroepen in de zorg en hier leerde je ook echt wel materiaal kennen. Het was alleen echt veel te lang! Wel een hele leuke docent, dat scheelde weer 😊Check de foto hieronder van een werkstuk van mij                

Gemaakt met melk en een strijkijzer & gemaakt  van houtskool.


                                                        

Ook hebben we een periode het vak Ict gehad hier leerde we omgaan met word, exel en andere online tools om e.v.t presentaties te maken. Dit vond ik echt niet aansluiten bij de opleiding. Had liever dan bij dit vak inhoudelijk meer willen weten over wet en regelgeving rondom privacy van cliënten en het gebruik van rapportage programma’s.

Het vak waar ik het meeste moeite mee had is verdiepend profiel deel en dan in het tweede leerjaar. Dan had ik geen moeite met de lesstof maar met de docent. We kregen dit van Jose van diepen, ja die naam vergeet ik niet meer. Niet bepaald mijn lievelingsdocent. Maar goed om terug komen op dit vak, hierbij moest je een werkstuk gaan maken en verdiepen in ziektebeelden in de stage van aankomend jaar dus pas in leerjaar drie. Heel onlogisch, de meeste van de klas hadden nog geen stage plaats en dan voor de vakantie verdiepen in een ziektebeeld vind ik niet erg nuttig. We moesten daarvoor al op locatie keer meedraaien en interviewen. Deze docent had haar lessen niet goed voorbereid en ik raakte hier geïrriteerd door omdat ik deze tijd liever besteed aan werken. Het is uiteindelijk zo uit de hand gelopen dat ik deze lessen niet meer ben gekomen. Omdat ik de opdracht helemaal niet nuttig vond heb ik hem gemaakt en ook goed! Ze kreeg 8 pagina's met tekst en een pagina met mijn mening over dit werkstuk.  Nu denk je 8 pagina's dat is toch niet veel? maar voor wat de ''opdracht'' inhield wel! Heb hem ingeleverd en het is goed gekeurd zonder enige feedback. Dit was mijn manier van gerechtigheid.

Andere vakken die we hebben gehad:
Werken aan deskundigheid                                                               
Bevorderen bewaken van kwaliteitszorg
verslaving en middelengebruik
eindproject 
Keuzedeel : hbo doorstroom, gezonde leefstijl en domotica 
Gevangeniswezen 
Verpleegtechnische handelingen
EHBO
Sport overigens ook echt veel te lang


Volgens mij vergeet ik nog wat vakken maar deze waren dan niet boeiend genoeg. 
Bij het keuzedeel kon je kiezen tussen doorstroom HBO, gezonde leefstijl of domotica (zorgtechnologie). Ik heb gekozen voor het vak Doorstroom HBO omdat ik in het tweede leerjaar al wist dat ik verder wilde studeren en graag wat wilde proeven hoe het zou gaan op een HBO. Bij dit keuzedeel mocht je met een klasgenoot een onderwerp kiezen in de zorg waar je onderzoek naar wilt doen. Ik had met mijn klasgenoot ouderen mishandeling gekozen. We gingen dus mensen interviewen ouderen zelf maar ook personeel, politie, veilig thuis om veel informatie te verzamelen. Ik was hier zeer enthousiast over en de tijd die je voor dit project kreeg was net genoeg. Je moest op schema blijven. Wat meteen een goed leer puntje is, want op het HBO gaat alles over zelfstandig plannen.

 Wat ik gemist heb in de opleiding is:
zelfreflectie (bewust worden van waarom je zo handelt) dit hebben we wel een beetje gehad maar naar mijn mening mocht dit meer. Ik zou dan graag intervisie willen met de klas waarin iedereen een casus van de praktijk inbrengt. Zo leert de klas welke reflectie vragen belangrijk zijn en word het schrijven van een reflectieverslag gemakkelijker.
Methodes om gesprekken te voeren.
Vrijheid om zelf te ontwikkelen in plannen. De school heeft naar mijn mening ons als klas veel te veel ‘’gepamperd’’ met kant en klare planningen, formats voor werkstukken die al gemaakt waren. Naar mijn mening is het het beste als je dit hoog uit 1 periode doet in het eerste leerjaar. Ik heb gemerkt aan mijn klasgenoten dat zij in het derde leerjaar in de knoei kwamen met hun plannings--Skills omdat dit dus altijd voor hun gedaan is. En kom op zeg, MBO? Moet je dan niet allang zelf kunnen plannen? Hallo… waar is de groei naar zelfstandigheid/ volwassenheid?
Methodes zijn kort behandeld alleen jammer dat er de bekende methodes werden behandeld, hierdoor verliest interesse bij mijn. Hoor graag nieuwe informatie om dan vanuit een ander punt in de praktijk te kunnen kijken.

Ik zie mijn toekomst als parttimer in een gezellig team in de opvangzorg of met licht verstandelijk beperkte mensen. Hiervoor heb ik uiteraard mijn diploma maatschappelijke zorg niveau 4 nodig. In principe kan ik hier al mee aan de slag. Ik ga alleen nog door studeren zoals al eerder verteld in mijn voorstel blogg. Voor de opvangzorg heb ik een HBO diploma nodig. Ook ga ik een medicatiecursus volgen vanuit mijn werk zodat ik meer zelfstandiger kan werken. De cursus preventie en veiligheid is vanuit de organisatie waar ik ga werken een eis. Deze cursus gaat over calamiteiten en hoe te handelen.

Heb jij al na gedacht over jouw toekomst? Of heb jij ook iets meegemaakt met je docent. Schrijf me dan, ik kan niet wachten om het te lezen.Tot snel!
Groetjes,
Malon

opdracht 3 en 4 in een. 

Reacties

  1. Ik zou jullie allemaal willen aanbevelen aan een geloofwaardige en oprechte particuliere kredietverstrekker die mijn lening aan mij heeft goedgekeurd binnen enkele uren na zoveel mislukte pogingen om een lening te krijgen, ik was verrast en blij dat de particuliere geldschieter me redde en me een lening aanbood met 2% rente, neem nu contact met haar op als je een dringende lening nodig hebt E-mail: christywalton355@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Wie ben ik?